Abstract | Uvod: Komunikacija u medicini je osnovna vještina kojom se uspostavlja adekvatni odnos liječnika, medicinske sestre i bolesnika. Izražavanje bolesnikovih potreba i osjećaja pomoću komunikacije je osnovna ljudska potreba. Poseban pristup zahtijevaju bolesnici oboljeli od neizlječivih bolesti. Nagli rast zloćudnih bolesti u svijetu sa sobom nosi niz neodgovorenih pitanja o samoj dijagnozi, vlastitoj prognozi bolesti, adekvatnoj podršci i vještini priopćavanja loših vijesti. Onkološki pacijenti su najosjetljivija populacija jer trebaju najviše pažnje, vremena, podrške te zahtijevaju dobru komunikaciju s medicinskom sestrom/tehničarom u ordinaciji gdje se provodi liječenje.
Cilj: Cilj ovog istraživanja je ispitati zadovoljstvo onkoloških pacijenata pruženom komunikacijom medicinske sestre/tehničara u ordinacijama opće/obiteljske medicine Karlovačke županije te utvrditi razliku u zadovoljstvu onkoloških pacijenata komunikacijom medicinskih sestara/tehničara u ordinacijama opće/obiteljske medicine prema dobi, spolu, stručnoj spremi, vrsti bolesti, bračnom statusu i zaposlenosti.
Metode: U ispitivanju je sudjelovalo 243 pacijenata, oboljelih od onkološke bolesti. Ispitanici su bili pacijenti Domova zdravlja: Karlovac, Duga Resa, Ogulin, Ozalj, Slunj i Vojnić te privatnih ordinacija koji imaju ugovor s Hrvatskim zavodom za zdravstveno osiguranje. Ukupno je obuhvaćeno 53 ordinacije na području Karlovačke županije. Kao instrument istraživanja upotrijebljena je standardizirana „Nursing Practitioner Satisfaction Survey" (NPSS) skala, prilagođena potrebama istraživanja.
Rezultati: Srednja razina zadovoljstva je za 0,07 bodova veća kod ispitanih muškaraca u odnosu na žene, te je ispitivanjem utvrđena prisutnost statistički značajne razlike obzirom na spol (Kruskal-Wallisov test; P=0,047). Percipirana razina zadovoljstva je veća među starijim pacijentima u odnosu na mlađe, te je ispitivanjem utvrđena prisutnost statistički značajne razlike u percipiranoj razini zadovoljstva s obzirom na dob pacijenata (Kruskal-Wallisov test; P=0,001), dok je percipirana razina kvalitete komunikacije imala najnižu srednju vrijednost među ispitanicima dobne skupine 75-84 godine Ispitivanjem je utvrđena prisutnost statistički značajne razlike (Kruskal-Wallisov test; P=0,022).
Prema stupnju obrazovanja se može utvrditi da su uslugom najviše zadovoljni ispitanici sa završenim višom i visokom stručnom spremom, dok su najmanje zadovoljni ispitanici bez škole, te je ispitivanjem utvrđena prisutnost statistički značajne razlike (Kruskal-Wallisov test; P=0,018). Srednja razina percepcije kvalitete komunikacije je najveća među ispitanicima sa završenom osnovnom školom i srednjom stručnom spremom (medijan = 5), te je ispitivanjem utvrđena prisutnost statistički značajne razlike (Kruskal-Wallisov test; P=0,021).
Percepcija pristupačnosti je najveća među ispitanicima koji su slobodni i oženjeni/udane te je ispitivanjem utvrđena prisutnost statistički značajne razlike s obzirom na bračni status (Kruskal-Wallisov test; P=0,036).
Srednja razina zadovoljstva komunikacijom veća je kod ispitanika u mirovini u odnosu na zaposlene i nezaposlene, te je ispitivanjem utvrđena prisutnost statistički značajne razlike (Kruskal-Wallisov test; P=0,005).
Razlika u pojedinim domenama i ukupnoj skali s obzirom na dijagnozu bolesti ne pokazuje razlika u zadovoljstvu (Kruskal-Wallisov test; P=0,330), u percipiranoj razini pristupačnosti (Kruskal-Wallisov test; P=0,316) kao ni u zadovoljstvu komunikacijom (Kruskal-Wallisov test; P=0,871) te nije ispitivanjem utvrđena prisutnost statistički značajne razlike.
Zaključak: Onkološki pacijenti su zadovoljni količinom i načinom pružene komunikacije i općenito komunikacijom medicinskih sestara/tehničara u ordinacijama opće/obiteljske medicine Karlovačke županije. Postoje značajne razlike u zadovoljstvu komunikacijom prema spolu, dobi, obrazovanju i radnom statusu. |
Abstract (english) | Introduction: Communication in medicine is a fundamental skill for establishing an appropriate relationship between doctors, nurses, and patients. Expressing patients needs and feelings through communication is a basic human necessity. Patient swith in curable diseases require a special approach. The rapid increase in malignant diseases world wide brings numerous unanswered questions about diagnosis, prognosis, adequate support, and the skill of delivering bad news. Oncology patients are the most vulnerable population as they require the most attention, time, support, and effective communication with the nurse/technician in the clinic where treatment is provided.
Objective: The objective of this study is to assess the satisfaction of oncology patients with the communication provided by nurses/technicians in general/family medicine offices in Karlovac County.
Methods: The study in volved 243 oncology patients. The participants were patients from Health Centers in Karlovac, Duga Resa, Ogulin, Ozalj, Slunj, and Vojnić, as well as from private practices contracted with the Croatian Health Insurance Fund. A total of 53 clinics in Karlovac County were included in the study. The standardized "Nursing Practitioner Satisfaction Survey" (NPSS) scale, adapted to the need soft his research, was used as there search instrument.
Results: The mean satisfaction levelis 0.07 points higher among male respondents compared to females, and the study found a statistically significant difference with respect to gender (Kruskal-Wallis test, P=0.047). The perceived satisfaction level is higher among older patients compared to younger ones, and the study confirmed the presence of a statistically significant difference in perceived satisfaction levels with respect to the patients' age (Kruskal-Wallis test, P=0.001). The perceived quality of communication had the lowest mean value among respondents aged 75-84 years and a statistically significant difference was found (Kruskal-Wallis test, P=0.022).
Regarding the level of education, it was determined that respondents with higher education (university degree) were the most satisfied with the service, while those without any formale ducation were the least satisfied. A statistically significant difference was confirmed in this regard (Kruskal-Wallis test, P=0.018). The mean perception of communication quality is highest among respondents with primary and secondary education (median = 5), and a statistically significant difference was observed (Kruskal-Wallis test, P=0.021).
Perceived accessibility is highest among respondents who are single and married, and a statistically significant difference was identified based on marital status (Kruskal-Wallis test, P=0.036). The mean level of satisfaction with communication is higher among retired respondents compared to employed and unemployed respondents, and a statistically significant difference was confirmed (Kruskal-Wallis test, P=0.005).
The difference in specific domains and the over all scale concerning disease diagnosis does not show any difference in satisfaction (Kruskal-Wallis test, P=0.330), perceived accessibility (Kruskal-Wallis test, P=0.316), or satisfaction with communication (Kruskal-Wallis test, P=0.871), and no statistically significant difference was observed.
Conclusion: Oncology patients are satisfied with the communication of nurses/technicians in general/family medicine offices in Karlovac County. |