Abstract | U današnjem globaliziranom društvu vještine interkulturne komunikacije nužne su za navigiranje u kulturološki raznolikom okruženju, zato što smo zbog sve češćih migracija, interneta, medija i društvenih mreža sve više okruženi pojedincima koji dolaze iz različitih pozadina sa različitim svjetonazorima. Djeca današnjice su od rane dobi pod utjecajem različitih kultura te im je vještina interkulturne kompetencije kroz odrastanje nužan alat za uspješnu komunikaciju. Mnogi autori ističu potrebu za interkulturnom naobrazbom, a bajke su kroz cijelu povijest bile medij prenošenja kulturnih vrijednosti po cijelome svijetu te ako bajke prenose kulturne vrijednosti, iz njih se može naučiti o drugim kulturama, njihovim junacima, vrijednostima i perspektivama. U ovome radu će se predstaviti teorijski okvir fenomena kulture i interkulturne kompetencije. Također će se prikazati njihova povezanost sa empatijom, kao sredstvom koje omogućuje povezivanje sa drugim kulturama i stranim svjetonazorima te tradicionalnim bajkama kao medijem koji predstavlja likove i svjetove u koje čitatelji/slušatelji urone i nauče o njihovim stavovima, vrijednostima i problemima. Nakon teorijskog okvira u radu će se analizirati tradicionalne bajke iz deset različitih kultura te će se prikazati kako su bajke sredstvo prenošenja etičkih vrijednosti iz kojih čitatelji mogu naučiti o svjetonazoru kulture iz koje bajka dolazi. Zaključno, mnoga istraživanja predstavljena u radu pokazuju da pripovijedanje tradicionalnih bajki može utjecati na razvoj prosocjalnog ponašanja i emocionalne inteligencije te da kroz čitanje/pripovijedanje djeca mogu naučiti o univerzalnim lekcijama o moralnosti koje su mnogim kulturama zajedničke te na taj način pozitivno utjecati na razvoj interkulturne kompetencije. |
Abstract (english) | In today's globalized society, intercultural communication skills are essential for navigating a culturally diverse environment, as we are increasingly surrounded by individuals from different backgrounds with various worldviews due to frequent migration, the internet, media, and social networks. Children today are exposed to different cultures from an early age, making intercultural competence a crucial tool for effective communication as they grow. Many authors emphasize the need for intercultural education, and stories have historically been a medium for transmitting cultural values across the world. Since stories convey cultural values, they can teach us about other cultures, their heroes, values, and perspectives. This paper presents a theoretical framework of the phenomena of culture and intercultural competence, along with their connection to empathy, as a means of facilitating understanding of other cultures and foreign worldviews. Traditional stories, as a medium, present characters and worlds in which readers/listeners immerse themselves, learning about their attitudes, values, and challenges. Following the theoretical framework, the paper will analyse traditional stories from ten different cultures, demonstrating how stories serve as a transmitter of ethical values from which readers can learn about the worldview of the culture from which the tale originates. In conclusion, many studies presented in the paper show that storytelling of traditional fairy tales can influence the development of prosocial behaviour and emotional intelligence, and through reading/storytelling, children can gain insight into the moral frameworks of other cultures, which can positively impact the development of intercultural competence. |