Abstract | Uvod: Virtualni svijet pruža neizmjerne mogućnosti za učenje, komunikaciju i zabavu, no istovremeno predstavlja izazov u smislu ovisnosti i negativnog utjecaja na zdravlje. Problemi povezani s ovisnošću o internetu, poput poremećaja vezanih uz igre i društvene mreže postaju sve učestaliji i ozbiljniji. Ovisnost o internetu može rezultirati smanjenjem tjelesne aktivnosti, povećanjem vremena provedenog sjedeći, te posljedično, negativnim utjecajem na fizičko zdravlje.
Cilj: Ispitati odnos između ovisnosti o internetu i tjelesne aktivnosti kod srednjoškolaca.
Metode: Istraživanje je provedeno među 157 učenika Škole za medicinske sestre Vinogradska i Zdravstvenog učilišta. Podaci su prikupljeni putem online ankete. Anketa se sastojala od sociodemografskih pitanja, upitnika o ovisnosti o internetu (Internet Addiction Test for Adolescent) i upitnika o tjelesnoj aktivnosti (The Physical Acticity Questionnaire for Adolescent (PAQ-A).
Rezultati: Među ispitanicima je utvrđena niža vrijednost tjelesne aktivnosti (M=2,09). Pronađena je statistički značajna razlika između učenika koji sudjeluju u tjelesnoj i zdravstvenoj kulturi (M=2,26)i onih koji ne sudjeluju (M=1,86) (U=2166,00, p=0,013). Sociodemografske značajke poput cjelovitosti obitelji (U=994,00, p=0,966), ekonomski status (KW= 0,799, p=0,671), pedagoške mjere (U=994,00, p=0,966), spol (U=1190,50, p=0,221), život u učeničkom domu (U=1325,500, p=0,420) nisu statistički značajne s obzirom na razinu tjelesne aktivnosti. Većina učenika, njih 93, spada u kategoriju blage ovisnosti (59,2%), kod 49 učenika je prisutna normalna upotreba interneta (31,2%), srednju razinu ima 13 učenika (8,3%) te 2 učenika (1,3%) pokazuje ozbiljnu ovisnost o internetu. Ne postoji statistički značajna razlika povezanost između ovisnosti o internetu i tjelesne aktivnosti (p= 0,745).
Zaključak: Kod učenika je prisutna niža razina tjelesne aktivnosti. Nema značajne povezanosti između ovisnosti o internetu i tjelesne aktivnosti. Kod većine ispitanika prisutna je blaga ovisnost o internetu. Učenici koji imaju predmet tjelesna i zdravstvena kultura su aktivniji od učenika koji nemaju tjelesnu i zdravstvenu kulturu. |
Abstract (english) | Introduction: The virtual world offers immense opportunities for learning, communication and entertainment, but at the same time it presents a challenge in terms of addiction and negative impact on health. Problems related to Internet addiction, such as disorders related to games and social networks, are becoming more frequent and serious today. Addiction to the Internet can result in a decrease in physical activity, an increase in time spent sitting, and consequently, a negative impact on physical health.
Objective: To examine the relationship between Internet addiction and physical activity among high school students.
Methods: The research was conducted among 157 students of Vinogradska Nursing School and Health College. The data was collected through an online survey. The survey consists of socio-demographic questions, Internet Addiction Test for Adolescent (IAT) and The Physical Activity Questionnaire for Adolescent (PAQ-A).
Results: A lower value of physical activity was found among the respondents (M=2.09). A statistically significant difference was found between students who participate in physical and health culture (M=2.26) and those who don't (M=1.86) (U= 2166.00; p= 0.013). Sociodemographic features such as family integrity (U=994.00, p=0.966), economic status (KW= 0.799, p=0.671), pedagogical measures (U=994.00, p=0.966), gender (U=1190.50, p=0.221), life in a student dormitory (U=1325.500, p=0.420) are not statistically significant with regard to the level of physical activity. The majority of students, 93 of them, belong to the category of mild addiction (59.2%), 49 students have a normal use of the Internet (31.2%), 13 students have an intermediate level (8.3%) and only 2 students (1.3%) shows a serious addiction to the Internet. There is no statistically significant difference in the relationship between Internet addiction and physical activity (p= 0.745).
Conclusion: Students have a lower level of physical activity. There is no significant association between Internet addiction and physical activity. The majority of respondents have a mild addiction to the Internet. Students who have the subject of physical and health culture are more active than students who do not have physical and health culture. |