Abstract | Uvod: Transfuzija krvi podrazumijeva prijenos krvi iz cirkulacije jedne osobe u cirkulaciju druge osobe u praktične terapijske svrhe. Odgovarajući ciljevi transfuzijske terapije i optimalna sigurnost transfundirane krvi ključni su pojmovi u protokolu za rutinsku primjenu transfuzije. Uzimajući u obzir s jedne strane, da je krv rijedak resurs, a s druge strane, da su dobrovoljni darivatelji glavni i preferirani izvor za sustav darivatelja, centri za transfuziju krvi moraju dodijeliti resurse za promicanje ponavljajućeg i dugotrajnog ponašanja darivatelja i usmjeriti napore prema regrutiranju novih darivatelja među stanovništvom.
Cilj: Cilj istraživanja je ispitati utjecaj edukacije o darivanju krvi na stavove i znanja studenata Hrvatskog katoličkog sveučilišta.
Ispitanici i metode: U istraživanju je sudjelovalo 103 redovna i izvanredna studenta Hrvatskog katoličkog sveučilišta, različitih akademskih smjerova i godina studija, različitog spola, stručne spreme i godina radnog iskustva. Podaci su prikupljeni pozivom za sudjelovanje u edukaciji koju je provela stručna osoba s Hrvatskog zavoda za transfuziju u prostorijama Sveučilišta. Sudionici su poziv za sudjelovanje u edukaciji, odnosno predavanju dobili putem elektroničkim putem. Vrijeme provođenja edukacije je oko 40 minuta. Hrvatski zavod za transfuzijsku medicinu priredio je anonimni anketni upitnik kojeg je ustupio studentici. Za obradu rezultata korišten je statistički paket IBM SPSS Statistics for Windows, verzija 25 (IBM Corp., Armonk, NY, SAD; 2017) i JASP, verzija 0.17.2.1 (Department of Psychological Methods, University of Amsterdam, Amsterdam, The Netherlands).
Rezultati: Najviše ispitanika bilo je u prilici darivati krv, njih 57 (55,3%), dok njih 70 (68%) nije pristupilo darivanju krvi. Prije edukacije je većina ispitanika (85,4%) točno odgovorila da postoje 4 vrste krvnih grupa, dok je samo 4,9% znalo da je najčešća krvna grupa u Hrvatskoj krvna grupa A. Najviše je ispitanika točno odgovorilo na tvrdnju da uzorak krvi darivatelja transfuzijska služba obvezno testira na biljege krvlju prenosivih bolesti, njih 86%, a 74% ih je točno odgovorilo da se uzorak krvi mora testirati nakon svakog uzimanja krvi od istog darivatelja. Samo je 38% ispitanika točno odgovorilo da punu krv muškarci mogu darovati četiri puta godišnje, 57% ih je točno odgovorilo da potencijalni darivatelj mora imati najmanje 55 kilograma, dok ih je 42% točno odgovorilo da je volumen darovane krvi 450 ml. Nakon provedene edukacije, postotak ispitanika koji je točno odgovorio na pitanje o broju krvnih grupa je porastao na 96,1%, kao što je porastao i broj točnih odgovora na pitanje koja je najčešća
krvna grupa u Hrvatskoj (s 4,9% na 96,1%). Nakon edukacije svi su ispitanici točno odgovorili na koje se krvlju prenosive bolesti testira uzorak krvi, dok je postotak točnih odgovora da se testiranje mora provoditi nakon svakog darivanja krvi pojedinca narastao sa 74% na 93,3%. Da punu krv odrasli muškarci mogu darivati četiri puta godišnje, nakon edukacije točno je odgovorilo 91,3%.
Zaključak: Ukupno znanje studenata sestrinstva o dobrovoljnom darivanju krvi se značajno povećalo nakon provedene edukcije. |
Abstract (english) | Background: Blood transfusion implies the transfer of blood from the circulation of one person to the circulation of another person for practical therapeutic purposes. Appropriate goals of transfusion therapy and optimal safety of transfused blood are key concepts in the protocol for routine transfusion use. Considering, on the one hand, that blood is a scarce resource, and on the other hand, that voluntary donors are the main and preferred source for the donor system, blood transfusion centers must allocate resources to promote repeat and long-term donor behavior and direct efforts towards recruiting new donors. among the population.
Aim: The objective of the research is to examine the impact in education of blood donation on the attitudes and knowledge of students of the Croatian Catholic University
Methods: Overall of 103 full-time and part-time students of the Croatian Catholic University, of different academic majors and years of study, of different genders, professional qualifications and years of work experience participated in the research. The data was collected through an invitation to participate in the training conducted by an expert from the Croatian Institute for Transfusion in the premises of the University. The anonymous questionnaire was designed by the Croatian Transfusion Institute, which made it available for the student. The statistical package IBM SPSS Statistics for Windows, version 25 (IBM Corp., Armonk, NY, USA; 2017) and JASP, version 0.17.2.1 (Department of Psychological Methods, University of Amsterdam, Amsterdam, The Netherlands) were used to process the results.
Results: Most respondents (57 or 55,3%) had the opportunity to donate blood, and (70 or 68%) did not donate blood to this time. Before the education, the majority of respondents (85,4%) correctly answered that there are 4 types of blood groups, while only 4,9% knew that the most common blood group in Croatia is blood group A. The majority of respondents (86%) answered correctly whether the donor's blood sample is mandatory tested for markers of blood-borne diseases, and 74% of them correctly answered that the blood sample must be tested after each blood collection from the same donor. Only 38% of respondents correctly answered that men can donate whole blood 4 times a year, 57% correctly answered that a potential donor must weigh at least 55 kilograms, while 42% correctly answered that the volume of donated blood is 450 ml. After the training, the percentage of respondents who correctly answered the question about the number of blood groups increased to 96,1%, as did the number of correct answers to the question which is the most common blood group in
Croatia (from 4,9% to 96,1%). After the training, all respondents correctly answered which blood-transmitted diseases the blood sample is tested for, while the percentage of correct answers that the test must be performed after each individual blood donation increased from 74% to 93,3%. After education, 91,3% answered correctly that adult men can donate whole blood 4 times a year.
Conclusion: The overall knowledge of nursing students about voluntary blood donation increased significantly after the education. |