Abstract | U suvremenom svijetu, društvene mreže postaju neizostavni dio odrastanja. Prema istraživanjima u Hrvatskoj većina djece i mladih barem jednom dnevno pristupa Internetu s pametnih telefona (Smahel i sur., 2020) pri čemu je YouTube najpopularnija društvena mreža kod mlađih uzrasta (Buljan i sur., 2020). Istodobno, povjerenje građana u „klasične“ institucije poput Crkve i Vlade RH opada, dok povjerenje u društvene mreže raste (Baloban i sur., 2019). Štoviše, povjerenje u društvene mreže je sve snažnije što su ispitanici mlađi. Navedena istraživanja usmjeravaju prema tezi da u hrvatskom društvu dolazi do promjena u ulozi institucija u procesu socijalizacije, a samim time i u oblikovanju svakodnevice djece i mladih. To ukazuje na potrebu revidiranja klasičnih socioloških pristupa društvu poput Parsonsova (1971) institucionaliziranog vrijednosnog sistema. Pozivajući se na Bandurinu (1971) teoriju modeliranja prema kojoj društveni akteri usvajaju ponašanja drugih kroz promatranje, ovaj rad promatra, odnosno, analizira youtubere kao prijenosnike vrijednosti u procesu digitalne socijalizacije. Pri tome se digitalna socijalizacija shvaća kroz utjecaj koji akteri s društvenih mreža imaju na svoju publiku. Postavljeni cilj istraživanja je utvrditi stavove i vrijednosti hrvatskih digitalnih kreatora u vezi stvaranja sadržaja na društvenoj mreži YouTube kako bi se dobio dublji uvid u njihovu zajednicu i potencijalnu ulogu u procesu digitalne socijalizacije. Pri tome je korištena kvalitativna metodologija, točnije metoda intervjua, s fokusom na četiri glavna koda: vrijednosni tipovi i motivacijski ciljevi, utjecaj, profesionalni život i društveno djelovanje. Na osnovu prikupljenih podataka, dobio se uvid u vrijednosti i motivacije koje pokreću sudionike, u percepciju odgovornost prema gledateljima, u pravila kojih se drže u svojemu radu, poruke koje žele prenijeti te način na koji shvaćaju svoj utjecaj na gledatelje. Osim toga, istraživanje pruža uvid u međuodnose koji se stvaraju među hrvatskim youtuberima, u teme karijere, obrazovanja, uspjeha te društvenog djelovanja. Dosadašnja istraživanja u Hrvatskoj su se prvenstveno fokusirala na kvantitativne metrike i način korištenja društvenih mreža, dok ovaj radi nudi dubinski uvid u zajednicu hrvatskih digitalnih kreatora. Ovaj rad poslužit će kao podloga za daljnja istraživanja na temu digitalne socijalizacije u Hrvatskoj, kako bi dobili kvalitativno razumijevanje utjecaja i važnosti socijalizacije putem društvenih mreža. |
Abstract (english) | In the modern world, social networks are becoming an indispensable part of growing up. According to research in Croatia, most children and young people access the Internet at least once a day via smartphones (Smahel et al., 2020), with YouTube being the most popular social network for young people (Buljan et al., 2020). At the same time, the trust of citizens in "classical" institutions such as the Church and the Government of the Republic of Croatia is declining, while trust in social networks is growing (Baloban et al., 2019). Moreover, trust in social networks is higher the younger the respondents are. These findings point to the thesis that there are changes in the role of certain institutions in the process of socialization and shaping the everyday life of children and youth in Croatian society, which indicates the need to revise classical sociological approaches to society like Parsons (1971) institutionalized value system. Referring to Banduras (1971) modelling theory, according to which social actors adopt the behaviours of others through observation, this paper analyses YouTubers as values transmitters in the process of digital socialization. In this paper, digital socialization is understood as the impact that digital creators have on their audiences. The aim of the research is to determine the attitudes and values of Croatian digital creators regarding the creation of content on YouTube to gain a deeper insight into their community and potential role in the process of digital socialization. In doing so, a qualitative methodology was used, more precisely the interview method, with a focus on four main codes: value types and motivational goals, influence, professional life, and social action. Based on the collected data, insights were gained into the values and motivations that drive participants, the perception of responsibility towards viewers, the rules they follow in their work, the messages they want to convey and the way they understand their impact on viewers. In addition, the research provides insight into the interrelationships that are being created among Croatian YouTubers, insight into topics of career, education, success, and social action. This far, research in Croatia primarily focused on quantitative metrics and the way social networks are used, while this paper offers an in-depth insight into the Croatian YouTuber community. This paper will serve as a basis for further research on the topic of digital socialization in Croatia, in order to gain a qualitative understanding of the impact and importance of socialization through social networks. |