Naslov Edukacija roditelja i skrbnika djece s teškoćama u razvoju: sustavni pretražni pregled
Naslov (engleski) Education of Parents and Caregivers of Children with Developmental Disabilities: A Systematic Scoping Review
Autor Martina Radić
Mentor Livia Puljak (mentor)
Član povjerenstva Dalibor Čavić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Livia Puljak (član povjerenstva)
Član povjerenstva Marta Čivljak (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Hrvatsko katoličko sveučilište (Odjel za sestrinstvo) Zagreb
Datum i država obrane 2024-09-17, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana BIOMEDICINA I ZDRAVSTVO Kliničke medicinske znanosti Sestrinstvo
Sažetak Uvod: Edukacija roditelja je proces pružanja specifičnih znanja i vještina roditeljima i drugim primarnim skrbnicima s ciljem promicanja razvoja i kompetentnosti njihove djece. Edukacija je osobito važna za obitelji djece s teškoćama u razvoju. Teškoće u razvoju djece obuhvaćaju širok spektar izazova koji mogu utjecati na različite aspekte njihovog razvoja, uključujući kognitivni, fizički, komunikacijski, socijalni i emocionalni razvoj.
Cilj: Cilj istraživanja je bio sustavnim pretraživanjem pronaći i analizirati randomizirane kontrolirane pokuse o edukaciji roditelja i skrbnika djece s teškoćama u razvoju.
Metode: Proveden je sustavni pretražni pregled literature (engl. systematic scoping review) u okviru Erasmus+ projekta“Sinergistička edukacija roditelja djece s posebnim potrebama” (engl. Synergistic education of parents with children with disabilities, SynergyEd). Pretražene su baze MEDLINE, Embase i Cochraneova baza podataka sustavnih pregleda od početka djelovanja baza do 13. studenoga 2023. Uključili smo randomizirane kontrolirane pokuse o edukaciji roditelja i skrbnika djece s poteškoćama u razvoju. Analizirani su sljedeći podaci: zemlja u kojoj je istraživanje provedeno, oblik pokusa, vrsta ispitanika u istraživanju (roditelji/skrbnici; dijagnoza djeteta), vrsta edukacije i proučavani ishodi.
Rezultati: Pretraživanjem literature dobiveno je 13.566 zapisa. Nakon probira, u istraživanje je uključeno 170 radova koji su odgovarali kriterijima uključenja. Većinu uključenih pokusa o intervencijama za edukaciju roditelja djece s teškoćama u razvoju objavili su autori iz SAD-a, Ujedinjenog Kraljevstva i Australije. Pokusi su se uglavnom usmjerili na specifične populacije, poput roditelja djece s poremećajima iz spektra autizma i poremećaja pozornosti s hiperaktivnošću. Polovica članaka nije imala definirane primarne i sekundarne ishode. U kontrolnim skupinama medijan broja ispitanika bio je 31. U radovima je analizirano 123 različitih intervencija. U intervencijskim skupinama medijan broja ispitanika iznosio je 36,5. Većina intervencija korištenih u istraživanjima bila je generičkog opisa poput "Edukacija roditelja". Većina ispitanih intervencija (61%) analizirana je samo u jednom pokusu.
Zaključak: Istraživanje ukazuje na važnost daljnje standardizacije istraživanja o intervencijama za edukaciju roditelja djece s teškoćama u razvoju, važnost uključivanja različitih populacija, važnost definiranja korištenih intervencija i ishoda kako bi se osigurali bolji dokazi iz randomiziranih kontroliranih pokusa o analiziranim intervencijama.
Sažetak (engleski) Introduction: Parent education is the process of providing specific knowledge and skills to parents and other primary caregivers with the aim of promoting the development and competence of their children. Education is essential for families of children with developmental disabilities. Difficulties in the development of children encompass a wide range of challenges that can affect different aspects of their development, including cognitive, physical, communication, social, and emotional development.
Objective: This study aimed to systematically find and analyze randomized controlled trials (RCTs) on the education of parents and caregivers of children with developmental disabilities through a systematic search.
Methods: We conducted a scoping systematic review within the Erasmus+ project Synergistic education of parents with children with disabilities (SynergyEd). MEDLINE, Embase and Cochrane Database of Systematic Reviews were searched from the database inception until November 13, 2023. We included published RCTs about the education of parents and caregivers of children with developmental disabilities. Any RCT study design was eligible. We included trials in any language. The following data were extracted from the studies: (1) RCT design, (2) type of study participants (parents/caregivers; children’s diagnosis), (3) type of education, (4) outcomes studied, (5) country where the study was conducted.
Results: The literature search yielded 13,566 records. After screening, 170 papers that met the inclusion criteria were included in the research. Most included trials on interventions to educate parents of children with disabilities were published by authors from the USA, UK and Australia. The experiments were mainly focused on specific populations, such as parents of children with autism spectrum disorders and attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Half of the articles did not have defined primary and secondary outcomes. In the control groups, the median number of subjects was 31. 123 different interventions were analyzed in the papers. In the intervention groups, the median number of subjects was 36.5. Most of the interventions used in the research were of a generic description such as "Parent Education". Most of the examined interventions (61%) were analyzed in only one trial.
Conclusion: The research points to the importance of further standardization of research on interventions for the education of parents of children with developmental disabilities, the importance of including different populations of parents of children in future research, the importance of defining the used interventions and outcomes in order to provide better evidence from randomized controlled trials on the analyzed interventions.
Ključne riječi
roditeljstvo
edukacija roditelja
djeca
teškoće u razvoju
Ključne riječi (engleski)
Parenting
parent education
children
developmental disabilities
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:224:324623
Studijski program Naziv: Sestrinstvo Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra sestrinstva (mag. med. techn.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-11-11 10:09:38