Naslov Umjetna ili umjetnička inteligencija: procjena kreativnosti i kvalitete likovnih djela
Naslov (engleski) Artificial or artistic intelligence: assessment of creativity and quality of works of art
Autor Kristijan Pilčik
Mentor Boris Mlačić (mentor)
Član povjerenstva Krunoslav Matešić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Tihana Brkljačić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Boris Mlačić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Hrvatsko katoličko sveučilište (Odjel za psihologiju) Zagreb
Datum i država obrane 2024-09-12, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija
Sažetak Umjetnost je važan dio ljudske kulture gotovo od samih početaka našeg postojanja, dok se o umjetnoj inteligenciji i njenim dosezima više govori unazad zadnjih nekoliko godina. Pitanja o istinskoj kreativnosti (npr. Wingström i sur., 2022) i autorstvu (npr. Cetinić i She, 2022) slika koje može napraviti umjetna inteligencija padaju u drugi plan ako programi koji se koriste umjetnom inteligencijom uspješno prolaze Turingov ili Lovelace test (Bringsjord i sur., 2003). Stoga, s obzirom na manjak istraživanja na ovu temu, posebno korištenjem programa Stable Diffusion za generiranje slika, cilj ovog istraživanja bio je ispitati kako laici i stručnjaci percipiraju maštovitost, kompetentnost i koliko su empatični prema umjetničkim likovnim djelima i slikarima s obzirom na to je li ta djela napravio čovjek ili umjetna inteligencija, uz kontrolu sudionikovog kreativnog self-koncepta, Otvorenosti i Intelekta.
Sudionici ovog istraživanja bili su laici (N = 98) i stručnjaci u području likovne umjetnosti (N = 85). Sudionici su ispunjavali skale Otvorenosti i Intelekta iz hrvatske verzije IPIP markera za mjerenje peterofaktorskog modela, Kratku skalu kreativnog self-koncepta te nakon svake od 5 parova (autor umjetna inteligencija-autor čovjek) slika izjednačenih po umjetničkom stilu, Skalu percipirane maštovitosti, Skalu empatije i Skalu slikareve kompetentnosti.
Rezultati su pokazali kako svi sudionici više preferiraju slike koje je napravio čovjek nego one koje je napravila umjetna inteligencija, a laici slike općenito smatraju maštovitijima i slikare kompetentnijima, dok stručnjaci više empatiziraju prema autorima slika od laika. Laici maštovitijima smatraju djela koja je napravila umjetna inteligencija, a stručnjaci djela koja je napravio čovjek, stručnjaci mnogo više empatiziraju prema autoru kada je on čovjek, a laici imaju mnogo veći dojam slikareve kompetentnosti u odnosu na stručnjake kad je autor umjetna inteligencija.
Sažetak (engleski) Art has been an important part of human culture almost since the very beginning of our existence, whereas artificial intelligence and its achievements have been more widely discussed only in the past few years. Questions about the true creativity (e.g., Wingström et al., 2022) and authorship (e.g., Cetinić and She, 2022) of paintings that artificial intelligence can create become secondary if programmes using artificial intelligence successfully pass the Turing or Lovelace test (Bringsjord et al., 2003). Therefore, given the lack of research on this topic, especially using Stable Diffusion programme for image generation, the aim of this study was to examine how laymen and experts perceive the imagination, competence, and empathy towards works of art and their painters, depending on whether the paintings were created by humans or artificial intelligence, while controlling for participants' creative self-concept, Openness, and Intellect.
The participants in this study were laymen (N = 98) and experts in the field of visual arts (N = 85). Participants completed the Openness and Intellect factors from the Croatian version of the IPIP marker for measuring the five-factor model, the Short Scale of Creative Self, and below each of the 5 pairs of paintings (one created by artificial intelligence and one by a human) matched by artistic style, they completed the Perceived imaginativeness scale, the Empathy scale, and the Painter's Competence Scale.
The results showed that all participants preferred images created by humans over those created by artificial intelligence. Laymen generally considered the images more imaginative and the painters more competent, while experts empathized more with the painting authors than laymen did. Laymen found works created by artificial intelligence to be more imaginative, whereas experts found works created by humans to be more imaginative. Experts empathized much more with the author when the author was human, and laypeople had a much greater impression of the painter's competence compared to experts when the author was artificial intelligence.
Ključne riječi
Kreativnost
slikareva kompetentnost
empatija prema slikaru
umjetna inteligencija
likovna umjetnost
Ključne riječi (engleski)
Creativity
painter’s competence
empathy towards the painter
artificial intelligence
fine art
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:224:878956
Studijski program Naziv: Psihologija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-11-20 11:11:33