Naslov Poznavanje komplementarne i alternativne medicine učenika završnih razreda srednje medicinske škole
Naslov (engleski) Knowledge of complementary and alternative medicine students of final classes of nursing school
Autor Monika Lovrek Seničić
Mentor Darko Ropac (mentor)
Član povjerenstva Dalibor Čavić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Darko Ropac (član povjerenstva)
Član povjerenstva Livia Puljak (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Hrvatsko katoličko sveučilište (Odjel za sestrinstvo) Zagreb
Datum i država obrane 2019-07-05, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana BIOMEDICINA I ZDRAVSTVO Javno zdravstvo i zdravstvena zaštita
Sažetak U uvodnom dijelu rada definirana je medicina utemeljena na dokazima, te terminologija različitih naziva koji se koriste za komplementarnu i alternativnu medicinu, opisani su najčešći korišteni oblici alternativne i komplementarne medicine, njezine nuspojave, te je objašnjeno obrazovanje medicinskih sestara u Hrvatskoj i u svijetu.
Cilj ovog rada bio je istražiti koliko učenici petih razreda srednje medicinske škole poznaju komplementarnu i alternativnu medicinu - KAM, te koji su izvori tog znanja.
Provedeno je presječno istraživanje u Školi za medicinske sestre Vinogradska u Zagrebu. Ispitivanje je provedeno među učenicima završnih, petih razreda. Skupinu ispitanika činili su učenici petih razreda medicinske škole, u dobi od 19-20 godina, a odslušali su sve strukovne predmete u školi. Učenici su ispunjavali anonimni, strukturirani upitnik koji je osmišljen za potrebe ovog istraživanja. Upitnik od ukupno 19 pitanja sadrži 18 pitanja zatvorenog tipa i 1 pitanje otvorenog tipa. Od učenika se tražilo da nabroje KAM metode koje su koristili oni ili članovi njihovih obitelji. Zatim su odgovarali na pitanja o izvorima informacija o KAM liječenju, oblicima KAM liječenja, osobnim stavovima, procjeni vlastitog znanja o KAM metodama, važnosti informiranja zdravstvenog osoblja da pacijent koristi neku od KAM metoda liječenja, te stav o implementaciji KAM metoda liječenja u strukovni kurikulum srednjih medicinskih škola.
Rezultati pokazuju da 72.4% učenika smatra da u obrazovanje medicinskih sestara treba uvesti KAM, te da 84.7% učenika smatra da ne zna dovoljno o KAM metodama liječenja, a informacije o KAM-u ne dobivaju od nastavnika u školi, već od roditelja ili putem interneta/medija.
Nakon obrade podataka zaključeno je kako učenici smatraju vrlo važnim da pacijenti govore svojim liječnicima i medicinskim sestrama da koriste neki oblik KAM-a. Oni učenici koji već imaju neko znanje o KAM metodama liječenja, bez obzira na izvor tog znanja, su češće od pacijenata dobili informaciju o korištenju KAM metoda. Zbog mišljenja da KAM metode pomažu u liječenju nužno je učenike podučiti kritičkom razmišljanju i o medicini utemeljenoj na dokazima.
Sažetak (engleski) In the introductory part of the paper, evidence-based medicine and terminology of different names used for complementary and alternative medicine are defined, the most commonly used forms of alternative and complementary medicine are described, its side effects are explained, and the education of nurses in Croatia and in the world is explained.
The aim of this paper was to investigate how well the students of the fifth grade of the secondary school for nurses know about complementary and alterative medicine – CAM and what are the sources of this knowledge.
A cross-sectional research was conducted at the School for Nurses Vinogradska in Zagreb. The research was conducted among students of the fifth grade. A group of respondents were students of the fifth grade of medical school, aged 19-20, attending all the school subjects.
The students filled an anonymous, structured questionnaire designed for the purpose of this research. A questionnaire of 19 questions contains 18 closed-type questions and 1 open type question. Students were asked to list CAM methods that they or their family members used. They then responded to questions about the sources of information on CAM treatment, CAM forms of treatment, personal attitudes, assessment of their own CAM knowledge, the importance of informing the health care staff that the patient uses the CAM treatment methods, and the attitude about CAM treatment implementation in a school for nurses curriculum.
The results show that 72.4% of students believe that CAM should be introduced in nursing education and that 84.7% of students think they do not know enough about CAM treatment methods, and CAM information is not provided by school teachers, but parents or the internet/media. After data processing, it was concluded that students considered it very important for patients to tell their doctors and nurses to use some form of CAM. Those students who already have some knowledge of CAM methods of treatment, regardless of the source of their knowledge, have more often received information about the use of CAM methods. Because of the belief that CAM methods help treat, it is essential to teach students critical thinking and evidence-based medicine.
Ključne riječi
komplementarna i alternativna medicina
kurikulum
medicinska škola
učenici
medicinske sestre
Ključne riječi (engleski)
Complementary and alternative medicine
curiculum
nursing school
students
nurses
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:224:052592
Studijski program Naziv: Sestrinstvo Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra sestrinstva (mag. med. techn.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-12-18 10:52:43