Naslov Videoigre kao agens socijalizacije iz perspektive roditelja
Naslov (engleski) Video games as an agent of socialization from a parent's
perspective
Autor Marija Plećaš
Mentor Mateja Plenković (mentor)
Član povjerenstva Ivana Brstilo Lovrić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Miriam Mary Brgles (član povjerenstva)
Član povjerenstva Mateja Plenković (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Hrvatsko katoličko sveučilište (Odjel za sociologiju) Zagreb
Datum i država obrane 2023-07-12, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Sociologija
Sažetak Danas su videoigre postale sve češći oblik provođenja slobodnog vremena kod djece,
što potvrđuje činjenica kako u Hrvatskoj gotovo 90% djece igra neku vrstu videoigre (Labaš i
sur., 2019: 21). Ulaženje u virtualni svijet djeci predstavlja prostor za druženje sa svojim
vršnjacima i izvor zabave. Potražnja na tržištu videoigara postala je sve veća, ali i dostupnija
široj publici radi razvoja različitih konzola za igranje kao i raznih zanimljivih žanrova, gdje u
ovom slučaju najzahtjevnije potrošače predstavljaju upravo djeca. Upravo zbog sve češćeg
provođenja slobodnog vremena u svijetu videoigara, ali i sve veće dostupnosti istih, djecu i
njihove roditelje potrebno je medijski osvješćivati o pozitivnim i negativnim posljedicama
igranja videoigara. U ovom radu prikazat će se rezultati provedenog istraživanja u razdoblju
između veljače i ožujka 2023. godine kojeg čine odgovori 53 roditelja djece sedmih i osmih
razreda osnovne škole na području grada Dubrovnika. Za prikupljanje rezultata korištena je
metoda ankete. Istraživanjem se nastojalo utvrditi mišljenje roditelja o pozitivnim i negativnim
aspektima igranja videoigara, pri čemu se ispitivala njihova upoznatost s potrošačkim
navikama pri kupnji videoigara, upoznatost s količinom vremena koju njihova djeca provode
igrajući videoigre, sa sadržajima videoigara koje igraju, načinom na koji igraju videoigre te
razlozima igranja videoigara. Rezultati su pokazali kako se većina roditelja slaže da je razlog
igranja videoigara kod njihove djece najčešće radi zabave i druženja sa prijateljima. Također, pod
ispitivanjem mišljenja roditelja u vidu pozitivnih strana igranja videoigara, većina roditelja se
slaže da videoigre pružaju zabavu te da pomažu u učenju stranih jezika. Ipak, većina roditelja dijeli
mišljenje i kako igranje videoigara dovodi do manjeg druženja s prijateljima uživo. Mužić (2014)
ističe kako je upravo negativna karakteristika videoigara povlačenje od društva zbog
prekomjernog igranja. Tvrdi kako sve veća proširenost digitalnih medija uzrokuje to da je
danas među mladima „sve raširenija pojava isključivanja iz društvenog života i zatvaranja u
virtualni svijet videoigara, televizije i interneta [...] gdje provode sve svoje slobodno vrijeme
u svojevrsnoj emotivnoj pustinji [...] To dovodi do otuđenja ali i gubljenja iz vida vrijednosti
pravoga života” (prema Haramija, 2020: 95).
Sažetak (engleski) Today, video games have become an increasingly common way of spending free time
among children, which is confirmed by the fact that almost 90% of children in Croatia play
some video game (Labaš et al., 2019: 21). Entering the virtual world is a space for children to
socialize with their peers and a source of entertainment. The demand on the video game
market today has become more significant, but also more accessible to a broader audience due
to the development of different gaming consoles as well as different exciting genres, where in
this case, the most demanding consumers are children. Precisely because of the increasing
frequency of spending free time in the world of video games, as well as their increasing
availability, children and their parents need to be aware of the positive and negative
consequences of the same through the media. This paper will present the results of the research
conducted between February and March 2023 with 53 parents of children in the seventh and
eighth grades in an elementary school in the city of Dubrovnik. We used the survey method
to collect the results. The research sought to determine the opinion of parents on the positive
and negative aspects of playing video games, while examining their familiarity with consumer
habits when purchasing video games, familiarity with the amount of time their children spend
playing video games, with the content of the video games they play, the way they play video
games, and reasons for playing video games. The results showed that most parents agree that
the reason their children play video games is mostly for fun and hanging out with friends. Also,
when examining parents’ opinions regarding the positive aspects of playing video games,
most parents agree that video games provide entertainment and help in learning foreign languages.
Nevertheless, most parents believe that playing video games leads to less socializing with friends.
Mužić (2014) points out that the negative characteristic of video games is withdrawal from
society due to excessive playing. He claims that the ever-increasing expansion of digital media
causes among young people “an increasingly widespread phenomenon of exclusion from
social life and confinement in the virtual world of video games, television and the Internet [...]
where they spend all their free time in a kind of emotional desert [...] That it leads to alienation
but also to losing sight of the value of real life.” (according to Haramija, 2020: 95).
Ključne riječi
videoigre
socijalizacija
djeca
roditelji
pozitivne strane videoigara
negativne strane videoigara
ovisnost o videoigrama
Ključne riječi (engleski)
video games
socialization
children
parents
positive aspects of video games
negative aspects of video games
addiction to video games
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:224:913716
Studijski program Naziv: Sociologija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra sociologije (mag. soc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-07-17 09:50:51