Naslov Odnos osobina ličnosti, čitalačkih tendencija i empatije
Naslov (engleski) Relationship between personality traits, reading tendencies and empathy
Autor Terezija Buljan
Mentor Boris Mlačić (mentor)
Član povjerenstva Krunoslav Matešić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Marina Merkaš (član povjerenstva)
Član povjerenstva Boris Mlačić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Hrvatsko katoličko sveučilište (Odjel za psihologiju) Zagreb
Datum i država obrane 2021-02-24, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija
Sažetak Istraživanja upućuju na to da je čitanje različite građe više od slobodne aktivnosti koja završava kada čitatelj zatvori knjigu. Ranije studije pokazale su da je čitanje fikcije, više nego čitanje ne-fikcije, pozitivno povezano sa socijalno-kognitivnim ishodima, osobito kognitivnom empatijom. Kako ranija istraživanja pokazuju da su i individualne razlike, posebice osobine ličnosti, važni prediktori čitalačkih tendencija, u kontekstu istraživanja odnosa empatije i čitanja važno je uzeti u obzir i njihov doprinos. Stoga, ovim se istraživanjem željelo ispitati predviđaju li osobine ličnosti i spol tendencije čitanja fikcije i ne-fikcije kod studenata te predviđa li tendencija čitanja fikcije empatiju povrh tendencije čitanja ne-fikcije, osobina ličnosti i spola. U istraživanju sudjelovalo je 429 studenata te su korišteni sljedeći upitnici: Markeri velepetorog modela ličnosti IPIP-50 (Mlačić i Goldberg, 2007), Skala emocionalne empatije i Skala mašte (Raboteg-Šarić, 2002) te novokonstruirani upitnik čitalačkih tendencija. Rezultati multiplih regresijskih analiza pokazuju da dimenzije ličnosti intelekta i emocionalne stabilnosti velepetorog modela pozitivno predviđaju tendenciju čitanja ne-fikcije te da su dimenzije intelekta i ugodnosti, kao i pripadnost ženskome spolu pozitivni, a dimenzija ekstraverzije negativan prediktor tendencije čitanja fikcije. Rezultati hijerarhijskih regresijskih analiza pokazuju da su dimenzije intelekta i ugodnosti te pripadnost ženskom spolu pozitivni prediktori kognitivne empatije te da tendencija čitanja fikcije pozitivno predviđa razinu kognitivne empatije povrh osobina ličnosti, spola i tendencije čitanja ne-fikcije. Dimenzija ugodnosti i ženski spol pokazali su se pozitivnim, a emocionalna stabilnost i ekstraverzija negativnim prediktorima afektivne empatije, dok tendencije čitanja fikcije i ne-fikcije nisu bili značajni prediktori povrh osobina ličnosti i spola.
Sažetak (engleski) Research indicates that reading different literature is more than an idle activity that ends when one closes a book. Previous studies suggest that reading fiction, more than reading nonfiction, correlates positively with the reader's social cognition, chiefly cognitive empathy. Earlier studies also suggest that individual differences, especially personality traits, are relevant predictors of reading tendencies that should be considered while studying the relationship between empathy and reading. Hence, this study sought to examine whether personality traits and gender predicted the students' fiction and nonfiction reading tendencies and whether fiction-reading tendency predicted empathy after accounting for nonfiction-reading tendency, personality traits, and gender. A total of 429 university students participated in this study using the following questionnaires: The Emotional Empathy and Fantasy Scale (Raboteg-Šarić, 2002), the IPIP-50 Big-Five markers (Mlačić and Goldberg, 2007), and a newly constructed reading tendencies questionnaire. The results of multiple regression analyses indicate that the Big Five dimensions of intellect and emotional stability positively predict nonfiction-reading tendency. Moreover, Intellect, Agreeableness, and gender (female) positively predict fiction-reading tendency, while Extraversion was a negative predictor. Results of hierarchical regression analyses suggest that the dimensions of intellect and agreeableness, and gender (female) predict cognitive empathy and that fiction-reading tendency positively predicts cognitive empathy after accounting for nonfiction-reading tendency, personality traits, and gender. The dimension of Agreeableness and gender (female) were positive, while Emotional stability and Extraversion were negative predictors of affective empathy. Neither nonfiction nor fiction reading tendency predicted affective empathy after controlling for personality traits and gender.
Ključne riječi
osobine ličnosti
čitalačke tendencije
fikcija
ne-fikcija
empatija
Ključne riječi (engleski)
personality traits
reading tendencies
fiction
non-fiction
empathy
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:224:732012
Studijski program Naziv: Psihologija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-03-10 10:05:12