Naslov | Utjecaj socijalne evaluacije na motoričku inhibiciju mladih |
Naslov (engleski) | Effects of social evaluation on response inhibition in emerging adults |
Autor | Stjepana Pavelić |
Mentor | Martina Knežević (mentor) |
Član povjerenstva | Krunoslav Matešić (predsjednik povjerenstva) |
Član povjerenstva | Ana Havelka Meštrović (član povjerenstva) |
Član povjerenstva | Martina Knežević (član povjerenstva) |
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj | Hrvatsko katoličko sveučilište (Odjel za psihologiju) Zagreb |
Datum i država obrane | 2022-01-18, Hrvatska |
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana | DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija |
Sažetak | Odraslost u nastajanju razdoblje je koje okvirno traje od 18 do 25 godina te je obilježeno velikim promjenama i istraživanjem mogućih smjerova u kojima će se život dalje kretati. Tijekom ovog razdoblja mladi provode veliku količinu vremena u društvu vršnjaka, nalik adolescentima. Nadalje, tijekom ovog razdoblja pojedine sastavnice izvršnih funkcija nisu do kraja razvijene, a i moždane strukture koje su odgovorne za te funkcije još uvijek sazrijevaju. Motorička inhibicija jedna je od tih funkcija, a odnosi se na sposobnost voljnog susprezanja unaprijed pripremljene motoričke reakcije, koja je za neki kontekst ili cilj neznačajna ili neprimjerena. Iako je utjecaj vršnjaka na funkcioniranje i ponašanje intenzivno proučavan kod adolescenata i to prvenstveno za rizična ponašanja, istraživanja utjecaja vršnjaka nakon adolescencije gotovo ni ne postoje. Stoga je cilj ovog istraživanja bio ispitati kako će društveni kontekst utjecati na motoričku inhibiciju mladih tijekom odraslosti u nastajanju. U istraživanju je sudjelovalo 36 ispitanika u dobi od 18 do 25 godina koji su rješavali bihevioralni Go/NoGo zadatak u dva uvjeta - samostalno i u društvu vršnjaka. Rezultati su pokazali kako ne postoje značajne razlike u točnosti i vremenu motoričke reakcije između dva uvjeta, no sudionici su značajno bolje inhibirali motoričku reakciju u prisutnosti prijatelja nego prilikom samostalnog rješavanja. Čini se kako je vršnjački utjecaj na motoričku inhibiciju u razdoblju od 18 do 25 godina pozitivan i poželjan, što znači da bi prisutnost vršnjaka u ovoj dobi mogla, suprotno očekivanjima, potaknuti poželjna ponašanja u pogledu inhibicije i samokontrole. |
Sažetak (engleski) | Emerging adulthood is a period of life that lasts from 18 to 25 years of age, and is marked by significant changes and exploration of possible future directions. During this age, young people spend a lot of time with their peers, similar to adolescents. Furthermore, during this age, certain components of executive functions are not fully developed and brain structures underlying those functions are still maturing. One of these functions is motor inhibition - the ability to willingly supress a prepared motor reaction, which is insignificant or inappropriate for a certain context or a goal. Although the influence of peers on functioning and behaviour has been extensively studied in adolescents, primarily related to risk taking behaviours, research on the influence of peers after adolescence is almost non-existent. Therefore, the aim of this study was to investigate the influence of social context on motor inhibition in emerging adults. The study included 36 emerging adults aged 18 to 25 years, who solved behavioural Go/NoGo task in two conditions - alone and in the presence of peers. The results showed that there is no significant difference in accuracy and reaction time between two conditions, but the participants were significantly more accurate in motor inhibition while solving the task in presence of their peers, compared to solving the task alone. It appears that peer influence on motor inhibition between the ages of 18 and 25 is positive and desirable, which means that peer presence in this period, contrary to expectations, could encourage desirable behaviours regarding inhibition and self-control. |
Ključne riječi |
|
Ključne riječi (engleski) |
|
Jezik | hrvatski |
URN:NBN | urn:nbn:hr:224:224750 |
Studijski program | Naziv: Psihologija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.) |
Vrsta resursa | Tekst |
Način izrade datoteke | Izvorno digitalna |
Prava pristupa | Pristup korisnicima matične ustanove |
Uvjeti korištenja |  |
Datum i vrijeme pohrane | 2022-02-14 09:30:38 |