Naslov | Digitalna tehnologija - (ne)prijatelj odrastanja: motivacija, navike i okolnosti korištenja digitalne tehnologije u ranoj adolescenciji |
Naslov (engleski) | Digital Technology – Friend or Foe while Growing up: Motivation, Habits and Circumstances of Digital Technology Use in Early Adolescence |
Autor | Sara Jelovčić |
Mentor | Marina Merkaš (mentor) |
Mentor | Marina Kotrla Topić (komentor) |
Član povjerenstva | Tihana Brkljačić (predsjednik povjerenstva) |
Član povjerenstva | Anamarija Bogović (član povjerenstva) |
Član povjerenstva | Marina Merkaš (član povjerenstva) |
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj | Hrvatsko katoličko sveučilište (Odjel za psihologiju) Zagreb |
Datum i država obrane | 2022-09-27, Hrvatska |
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana | DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija |
Sažetak | Digitalna tehnologija postala je sveprisutnim životnim suputnikom velikog broja ljudi svih generacija. To se očituje i u okrilju obiteljskog doma u kojemu djeca aktivno koriste različite uređaje digitalne tehnologije, stoga sve više raste potreba za boljim razumijevanjem obrazaca korištenja digitalne tehnologije u djece i adolescenata. Cilj ovog kvalitativnog istraživanja bio je dobiti detaljniji uvid u navike, motive i okolnosti korištenja digitalne tehnologije u ranoj adolescenciji. Istraživanje je provedeno u sklopu uspostavno-istraživačkog projekta „Digitalna tehnologija u obitelji: obrasci ponašanja i učinci na razvoj djece“ koji financiraju Hrvatska zaklada za znanost i Hrvatsko katoličko sveučilište. U sklopu istraživanja provedeno je devet fokus grupa s ukupno 31 adolescentom (14 djevojčica i 17 dječaka) prosječne dobi 11 godina. Tematskom analizom podataka dobivene su četiri glavne teme: 1) uređaji digitalne tehnologije koje adolescenti koriste; 2) aktivnosti na uređajima digitalne tehnologije; 3) motivi za korištenje digitalne tehnologije i 4) kontekst korištenja digitalne tehnologije. Uređaji koje adolescenti uobičajeno koriste su mobiteli, računala, televizija i igraće konzole. Nadalje, adolescenti pomoću digitalne tehnologije komuniciraju, gledaju različite sadržaje, igraju igrice, koriste društvene mreže, vrijeme provode u različitim edukativnim aktivnostima, slušaju glazbu i čitaju stripove. Među motivima za korištenje digitalne tehnologije istaknuli su se potreba za održavanjem interakcije, komunikacije i doticaja sa svijetom, zabavljanje, učenje i traženje informacija, dosada i prolazak vremena, odmaranje, strah od propuštanja i vršnjački pritisak. Kontekst korištenja obuhvaća: a) vremenski kontekst; b) prostorni kontekst i c) socijalni kontekst koji je obuhvatio (ne)prisutnost obitelji prilikom korištenja uređaja, kao i načine na koje roditelji oblikuju i usmjeravaju te nadziru dječje korištenje uređaja digitalne tehnologije. |
Sažetak (engleski) | Digital technology has become an omnipresent companion of people of all generations. This is also evident in the family home where children actively use various devices. Thus, there is an increasing need for a better understanding of the patterns of use of digital technology. The aim of this qualitative research was to get a detailed insight into the habits, motives and circumstances of using digital technology in early adolescence. The research was carried out as part of the established research project "Digital technology in the family: patterns of behaviour and effects on the child development" funded by the Croatian Science Foundation and Catholic University of Croatia. As part of the research, nine focus groups were conducted with a total of 31 participants (14 girls and 17 boys) with an average age of 11 years. The thematic analysis of the data yielded four main themes: 1) devices used by adolescents, 2) activities on digital devices, 3) motives and 4) context of digital technology use. Devices commonly used by adolescents are smartphones, computers, television and game consoles. Adolescents use digital technology to communicate, watch different content, play games, use social networks, do various educational activities, listen to music and read comics. Among the motives for using digital technology, the need to maintain interaction, communication and contact with the world, having fun, learning and searching for information, boredom and the passing of time, resting, fear of missing out and peer pressure stood out. The context of use includes: a) the temporal, b) the spatial, and c) the social context that included the presence (or the absence) of the family when using the device, as well as the strategies by which parents shape, direct and monitor children's use of digital technology devices. |
Ključne riječi |
|
Ključne riječi (engleski) |
|
Jezik | hrvatski |
URN:NBN | urn:nbn:hr:224:331353 |
Studijski program | Naziv: Psihologija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.) |
Vrsta resursa | Tekst |
Način izrade datoteke | Izvorno digitalna |
Prava pristupa | Pristup korisnicima matične ustanove |
Uvjeti korištenja | |
Datum i vrijeme pohrane | 2022-10-11 13:39:18 |