Naslov | Uloga kognitivnih strategija emocionalne regulacije u sklonosti kompulzivnom prejedanju studenata |
Naslov (engleski) | The Role of Cognitive Strategies of Emotional Regulation in Student's Tendency to Binge Eating |
Autor | Maja Jalušić |
Mentor | Anamarija Bogović (mentor) |
Član povjerenstva | Tihana Brkljačić (predsjednik povjerenstva) |
Član povjerenstva | Ante Silić (član povjerenstva) |
Član povjerenstva | Anamarija Bogović (član povjerenstva) |
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj | Hrvatsko katoličko sveučilište (Odjel za psihologiju) Zagreb |
Datum i država obrane | 2022-09-29, Hrvatska |
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana | DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija |
Sažetak | Studentski život donosi određenu razinu stresa te je čak 52% studenata izvijestilo o visokoj razini stresa tijekom jednog semestra (Hudd i sur., 2000). Učinkovito suočavanje sa stresom i smanjenje doživljenih neugodnih emocija zahtijeva korištenje adaptivnih kognitivnih strategija emocionalne regulacije (Gross, 1998). U suprotnom, može doći do korištenja nepovoljnih obrazaca hranjenja kao što je kompulzivno prejedanje (Rupa, 2020). Kompulzivno prejedanje može rezultirati raznim neugodnim psihološkim poteškoćama i pretilosti te s njome povezanih medicinskih problema (Agras, 2001).
Cilj ovog rada bio je ispitati odnos kognitivnih strategija emocionalne regulacije i sklonosti kompulzivnom prejedanju. U istraživanju je sudjelovalo 532 studenata od kojih 347 ženskog, a 185 osoba muškog spola. Sudionici su ispunili Ljestvicu prejedanja (Binge Eating Scale, Gormally i sur., 1982), Upitnik kognitivne emocionalne regulacije (Cognitive Emotion Regulation Questionnaire, CERQ; Garnefski i sur., 2001) i Upitnik osnovnih demografskih podataka.
Dobivena je značajna razlika u sklonosti kompulzivnom prejedanju te u korištenju kognitivnih strategija emocionalne regulacije samookrivljavanja, ruminacije, stavljanja u perspektivu i katastrofiziranja s obzirom na spol tako da su studentice imale veću sklonost kompulzivno se prejedati i češće su koristile navedene kognitivne strategije u odnosu na studente. Kognitivne strategije emocionalne regulacije objasnile su 18,5% varijance sklonosti kompulzivnom prejedanju. Samookrivljavanje, katastrofiziranje i preusmjeravanje na planiranje bili su značajni prediktori sklonosti kompulzivnom prejedanju. Naime, rjeđe korištenje samookrivljavanja i katastrofiziranja, a češće korištenje preusmjeravanja na planiranje rezultiralo je manjom sklonosti kompulzivnom prejedanju. |
Sažetak (engleski) | Student's life brings a certain level of stress and even 52% of students reported a high level of stress during one semester (Hudd et al., 2000). Effective coping with stress and reduction of experienced unpleasant emotions requires the use of adaptive cognitive strategies of emotional regulation (Gross, 1998). Otherwise, non-adaptive eating patterns may occur such as binge eating (Rupa, 2020). Binge eating can lead to various unpleasant psychological difficulties and obesity with it's related medical problems (Agras, 2001).
The aim of this study was to examine the relationship of cognitive strategies of emotional regulation with tendency to binge eating. The sample included 532 students of which 347 were female and 185 were male. Participants completed Binge Eating Scale (Gormally et al., 1982), Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (Garnefski et at., 2001) and Basic Demographic Data Questionnaire.
The results have shown significant gender differences in the tendency to binge eating and in the use of cognitive strategies of emotional regulation self-blame, rumination, putting into perspective and catastrophizing so that female students had a greater tendency to binge eating and used mentioned cognitive strategies more often compared to male students. Cognitive emotional regulation strategies explained 18,5% variance of tendency to binge eating. Self-blame, catastrophizing and refocus on planning were significant predictors of tendency to binge eating. Moreover, less frequent use of self-blame and catastrophizing and more frequent use of refocus on planning led to less tendency to binge eating. |
Ključne riječi |
|
Ključne riječi (engleski) |
|
Jezik | hrvatski |
URN:NBN | urn:nbn:hr:224:450148 |
Studijski program | Naziv: Psihologija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.) |
Vrsta resursa | Tekst |
Način izrade datoteke | Izvorno digitalna |
Prava pristupa | Pristup korisnicima matične ustanove |
Uvjeti korištenja | |
Datum i vrijeme pohrane | 2022-11-14 09:20:58 |