Naslov Uloga temperamenta i percepcije roditeljskog ponašanja u objašnjenju psihosomatskih simptoma kod učenika 7. i 8. razreda
Naslov (engleski) The role of temperament and the perception of parental behaviour in explaining psychosomatic symptoms in students in the seventh and eighth grade of primary school
Autor Petra Mališa
Mentor Anamarija Bogović Dijaković (mentor)
Član povjerenstva Krunoslav Matešić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ljiljana Pačić Turk (član povjerenstva)
Član povjerenstva Anamarija Bogović Dijaković (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Hrvatsko katoličko sveučilište (Odjel za psihologiju) Zagreb
Datum i država obrane 2018-09-19, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija Klinička i zdravstvena psihologija
Sažetak U radu je istraživana uloga temperamenta i percepcije roditeljskog ponašanja u objašnjenju psihosomatskih simptoma kod učenika 7. i 8. razreda osnovnih škola. Psihosomatski simptomi opisuju se kao tjelesne tegobe te se često smatraju načinom izražavanja psihičkog nemira putem smetnji u radu nekog od tjelesnih sustava. Pripadaju skupini internaliziranih problema te se posebno javljaju u adolescenciji, budući da je to period kognitivnih, fizičkih, socijalnih i emocionalnih promjena. Kako osoba reagira na nove situacije i izazove s kojima se susreće tijekom adolescencije ovisi o njegovom temperamentu. On se definira kao stabilna karakteristika koja utječe na ponašanje pojedinca u različitim situacijama. Istraživanja pokazuju da je negativna afektivnost, kao jedna od karakteristika temperamenta povezana s pojavom internaliziranih problema. Osim temperamenta, na pojavu psihosomatskih smetnji pokušalo se objasniti utjecajem obitelji. Pokazalo se da važan utjecaj na dijete ima djetetova percepcija roditeljskog ponašanja koja predstavlja djetetov doživljaj konkretnih roditeljskih postupaka. Dijete može percipirati roditeljsko ponašanje kao prihvaćajuće, odbijajuće ili kontrolirajuće te su odbacivanje i kontrola roditelja povezani s internaliziranim (depresivnost, anksioznost, psihosomatski simptomi) problemima. U istraživanju je korišten Upitnik psihosomatskih simptoma, Upitnik temperamenta u ranoj adolescenciji i Skala percepcije roditeljskog ponašanja, a provedeno je na 197 učenika 7. i 8. razreda VI. Osnovne škole Varaždin i Osnovne škole Vidovec. Rezultati istraživanja pokazuju da djevojčice doživljavaju značajno više psihosomatskih simptoma od dječaka. Nadalje, kod djevojčica je dobivena povezanost psihosomatskih simptoma sa negativnom afektivnosti te percipiranim prihvaćanjem, odbacivanjem i kontrolom od strane oca, pri čemu je prihvaćanje negativnog predznaka, dok su psihosomatski simptomi kod dječaka povezani sa samokontrolom te odbacivanjem i kontrolom od strane majke. Kao prediktori psihosomatskih simptoma kod dječaka pokazali su se prihvaćanje i odbacivanje od strane majke, a kod djevojčica negativna afektivnost i prihvaćanje od strane oca. Praktične implikacije istraživanja mogu koristiti u osmišljavanju preventivnih programa za adolescente.
Sažetak (engleski) This paper studies the role of temperament and the perception of parental behaviour when explaining psychosomatic symptoms in students in the seventh and eighth grade of primary school. Psychosomatic symptoms are described as physical problems and are considered to be a manner of expressing mental agitation. They belong to a group of internalized problems and are particularly frequent in adolescence, a period of cognitive, physical, social and emotional changes. How a person reacts to new situations and challenges depends on their temperament. Temperament is described as a stable trait that affects an individual’s behaviour in different situations. Research has established a connection between the occurrence of internalized problems and negative affectivity, one of the traits of temperament. Other than that, there have also been attempts to explain the occurrence of psychosomatic problems with the influence of family. It has been established that a child’s perception of parental behaviour greatly affects the child. A child may perceive parental behaviour as accepting, rejecting or controlling. Parental rejection and control are connected with internalized problems (depression, anxiety, psychosomatic symptoms). The Psychosomatic Symptom Questionnaire, the Early Adolescent Temperament Questionnaire and the Perception of Parental Behaviour Scale were used in the research. The study was conducted on 197 students in the seventh and eighth grade of 6th Primary School Varaždin and Primary School Vidovec. The results show that girls experience significantly more psychosomatic symptoms than boys. Furthermore, psychosomatic symptoms in girls have been found to be connected with negative affectivity and perceived paternal acceptance, rejection and control, with acceptance having a negative sign. Boys’ psychosomatic symptoms are related to self-control as well as maternal rejection and control. Maternal acceptance and rejection have been found to be predictors of psychosomatic symptoms for boys, whereas paternal acceptance and negative affection have been established as predictors of psychosomatic symptoms for girls.
Ključne riječi
Psihosomatski simptomi
temperament
percepcija roditeljskog ponašanja
Ključne riječi (engleski)
Psychosomatic symptoms
temperament
perception of parental behaviour
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:224:511410
Studijski program Naziv: Psihologija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2018-11-28 12:30:47