Naslov Osobine ličnosti, socijalna podrška i strategije suočavanja kao prediktori prilagodbe na studij
Naslov (engleski) Personality traits, social support and coping mechanisms as predictors of adaptation to college
Autor Edita Oberan
Mentor Boris Mlačić (mentor)
Član povjerenstva Ivana Vrselja (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Krunoslav Matešić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Boris Mlačić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Hrvatsko katoličko sveučilište (Odjel za psihologiju) Zagreb
Datum i država obrane 2021-07-01, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija
Sažetak Dosadašnja istraživanja utvrdila su odnos osobina ličnosti i prilagodbe na studij te je u većini studija utvrđeno da neuroticizam negativno predviđa sve aspekte prilagodbe na studij, dok savjesnost pozitivno predviđa akademsku i emocionalnu prilagodbu, a ekstraverzija socijalnu prilagodbu. Međutim putevi preko kojih su osobine ličnosti značajan prediktor prilagodbi na studij su nedovoljno istraženi. U ovom istraživanju ispitivao se odnos osobina ličnosti i prilagodbe na studij s naglaskom na strategije suočavanja i percipiranu socijalnu podršku kao medijatore u njihovoj vezi. Uzorak se sastojao od 305 hrvatskih studenata te je istraživanje provedeno on-line putem. Upitnici koji su se koristili bili su Markeri velepetorog modela ličnosti IPIP-50 (Mlačić i Goldberg, 2007), Multidimenzionalna skala percipirane socijalne podrške MSPSS (Zimet i sur., 1988), adaptacija Upitnika suočavanja sa stresnim situacijama (Sorić i Proroković, 2002) te novokonstruirani upitnik prilagodbe na studij. Rezultati su utvrdili značajnu povezanost savjesnosti, ekstraverzije i emocionalne stabilnosti sa svim aspektima prilagodbe na studij. Ugodnost je značajno predviđala socijalnu prilagodbu, a intelekt akademsku prilagodbu, prilagodbu na separaciju od obitelji i institucijsku privrženost. Strategije suočavanja i percipirana socijalna podrška također su bili značajni prediktori prilagodbe. Medijacijske analize utvrdile su značajni medijacijski učinak strategija suočavanja u odnosu osobina ličnosti i prilagodbe na studij, dok je percipirana socijalna podrška bila značajni medijator u odnosu pojedinih osobina ličnosti i socijalne prilagodbe. Istraživanje nudi novi pogled na dosadašnje spoznaje o prilagodbi na studij koja može biti otežavajuća u trenutno vrijeme pandemije, gdje su smanjeni socijalni kontakti te je iznenadno promijenjen način studiranja. U radu su objašnjenje moguće praktične implikacije istraživanja.
Sažetak (engleski) Previous research has found a relationship between personality traits and adaptation to college, and most studies have found that neuroticism negatively predicts all aspects of adaptation to college, while conscientiousness positively predicts academic and emotional adaptation, and extraversion predicts social adaptation. However, the pathways through which personality traits are significant predictors of adaptation to college have been insufficiently studied. This study examined the relationship between personality traits and adaptation to college with an emphasis on coping strategies and perceived social support as mediators in their relationship. The sample consisted of 305 Croatian students and the research was conducted online. The questionnaires used were the IPIP Big-Five markers (Mlačić and Goldberg, 2007), Multidimensional scale of perceived social support MSPSS (Zimet et al., 1988), ), adaptation of Coping Inventory for Stressful Situations CISS (Sorić and Proroković, 2002). and a newly constructed adaptation to college questionnaire. The results found a significant association of conscientiousness, extraversion, and emotional stability with all aspects of adaptation to college. Agreeableness significantly predicted social adaptation, and intellect significantly predicted academic adaptation, adaptation to separation from family, and institutional attachment. Coping strategies and perceived social support were also significant predictors of adaptation. Mediation analyzes found a significant mediating effect of coping strategies in relationship between personality traits and adaptation to college, while perceived social support was a significant mediator in relation between specific personality traits and social adaptation. The research offers a new look at the current knowledge about the adaptation to college, which can be difficult at the current time of the pandemic, where social contacts have been reduced and the way of studying has suddenly changed. The thesis explains the possible practical implications of the research.
Ključne riječi
Osobine ličnosti
socijalna podrška
strategije suočavanja
prilagodba na studij
Ključne riječi (engleski)
Personality traits
social support
coping mechanisms
adaptation to college
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:224:964362
Studijski program Naziv: Psihologija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-07-13 07:46:08