Naslov Čimbenici poduzetničkih sklonosti i poduzetničke namjere kod studenata
Naslov (engleski) Entrepreneurial tendency and entrepreneurial intentions among students
Autor Larisa Ramić
Mentor Tihana Brkljačić (mentor)
Član povjerenstva Anamarija Bogović Dijaković (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Marija Šakić Velić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Tihana Brkljačić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Hrvatsko katoličko sveučilište (Odjel za psihologiju) Zagreb
Datum i država obrane 2019-05-29, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija
Sažetak Ovaj rad oslanja se na teoriju planiranog ponašanja kao podloga za objašnjenje poduzetničkih namjera kod studenata. Istraživanja pokazuju kako su namjere neposredni prethodnici upuštanja pojedinca u ponašanje. Cilj ovog istraživanja je utvrditi odrednice poduzetničkih namjera. U njega su uključene karakteristike osoba koje se smatraju ključnim za identifikaciju pojedinaca sklonih upuštanju u poduzetne pothvate, a smatrane su jednim od prediktora poduzetničkih namjera studenata. Poduzetnička sklonost može se opisati kao multidimenzionalni spoj raznih individualnih osobina koji će predstavljati značajan predispozicijski faktor kod razlikovanja skupine poduzetnika od skupine nepoduzetnika. Konstrukti korišteni za poduzetničke sklonosti: Prihvaćanje rizika i nekonvencionalnost, Usmjerenost na postignuće te Povjerenje u svoje mogućnosti. Također se gledalo ostale individualne (godina studija, način studiranja i pohađanje izvannastavnih aktivnosti) te okolinske čimbenike (obrazovanje i zanimanje roditelja) koje se smatra mogućim prediktorima namjera za poduzetnim akcijama. Istraživanje je provedeno na uzorku studenata različitih usmjerenja i studija u Republici Hrvatskoj. Provedeno je jednokratno istraživanje u kojem su sudionici ispunjavali sljedeće mjerne inventare: Upitnik poduzetničkih namjera (EIQ), Upitnik poduzetničkih sklonosti (UPS). Rezultati regresijske analize su pokazali kako veća usmjerenost studenata na postignuće te viša sklonost prihvaćanju rizika i nekonvencionalnosti jesu značajni prediktori viših poduzetničkih namjera. Isto tako, niže povjerenje u svoje sposobnosti pokazalo se prediktorom viših razina poduzetničkih namjera. Godina studija i način studiranja u ovom su istraživanju također prepoznati kao značajni prediktori namjera za izvođenjem poduzetničkih pothvata u budućnosti. Konkretno, niža godina studija kao i izvanredni upis na studij predviđaju više razine poduzetničkih nastojanja. Nadalje, analizom varijance dobiven je značajni efekt izvannastavnih aktivnosti, odnosno studenti koji su se izjasnili kako ne pohađaju iste značajno su se razlikovali u poduzetničkim namjerama, koje su bile više, u odnosu na one koji pohađaju. Obrazovanje i zanimanje roditelja u ovom istraživanju nije se pokazalo značajno za objašnjenje poduzetničke namjere studenata.
Sažetak (engleski) This paper relies on the theory of planned behaviour as a basis for the explanation of entrepreneurial intentions among students. Research shows that intentions are the forerunners of indulging the individual into behaviour. The aim of this study is to identify the determinants of entrepreneurial intentions. The research includes the characteristics of individuals, here called entrepreneurial tendencies, who are considered as crucial figures for the identification of people prone to engaging in entrepreneurial endeavours. Constructs used for enterprise tendencies: Risk taking propensity and unconventionality, need for achievement, and self-efficancy. In addition, individual (year of study, the way of studying, involvement in extracurricular activities) and environmental factors (education and parents’ occupation) are also considered as potential predictors for undertaking business ventures. The research was conducted on a sample of students attending different universities in the Republic of Croatia who fulfilled the following measurement inventories: Entrepreneurial Intention Questionnaire (EIQ), Entrepreneurial Tendency Questionnaire (ETQ). The results of the regression analysis have shown that greater focus of students on achievement, bigger propensity for accepting risk, and unconventionality are important predictors of high entrepreneurial intentions. Furthermore, lack of confidence in own abilities has proved to be one of the predictors of high entrepreneurial objectives. Both years of studying and the way of studying were recognised in this paper as significant indicators of intentions for undertaking business ventures in the future. Lower year of study, as well as part-time student status, predicts higher level of entrepreneurial objectives. Additionally, in ANOVA, a significant effect of extracurricular activities was gained, i.e. the students who were not attending it had higher intentions for business ventures. Parent’s education and profession in this research has not been found significant for explaining the entrepreneurial intentions of students.
Ključne riječi
Poduzetničke namjere
poduzetničke karakteristike
poduzetništvo
teorija planiranog ponašanja
Ključne riječi (engleski)
Entrepreneurial intentions
entrepreneurial characteristics
entrepreneurship
theory of planned behaviour
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:224:014134
Studijski program Naziv: Psihologija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-06-19 13:13:02